35. Sanctuary of the Truth

Door Dick Koger

De Sanctuary of the Truth in Naklua is een echte aanrader. Dit sinds 1981 bestaande heiligdom is geheel samengesteld uit houten beeldhouwwerk. Er wordt nog voortdurend aan gebouwd, omdat het verhaal gaat dat de bouwer pas zal sterven, wanneer het heiligdom klaar is. De ligging aan zee zorgt overigens voor voldoende verval om eeuwig bezig te zijn. De man die verantwoordelijk is voor dit gebouw, is dezelfde als de stichter van Ancient World in Bangkok. En van het Erawan museum aldaar. Het is iedere keer weer een lust voor het oog, een must voor iedereen die van fotograferen houdt. Het is gemakkelijk te vinden, wanneer je de weg vanaf de rotonde met de dolfijnen (Second Road Pattaya) richting Naklua rijdt en dan Soi 12 inslaat.

                

        

De toegangsprijs is fors, maar mijns inziens volstrekt gerechtvaardigd: 500 Baht voor buitenlanders en voor Thais.

Het terrein is veel groter dan je aan de buitenzijde of vanuit zee zou zeggen. We belanden in een tuin met losstaande houten beelden. Soms herkenbaar boeddhistisch, soms hindoeïstisch. In een uitgereikte folder staat dat men hier alle Oosterse godsdiensten tot zijn recht wil laten komen. We lopen tot aan een punt, waar we het Sanctuary in de diepte zien liggen. Het is buitengewoon elegant van vorm. Jammer dat het op veel plaatsen in de steigers staat. Tussen ons en de tempel ligt water, dat in verbinding staat met de zee. Via een open houten trap met aan weerszijden een touw om je aan vast te houden gaan we naar beneden.

Het gebouw is groots en met ongelooflijke hoeveelheden schitterend beeldhouwwerk opgesierd. We mogen niet zomaar naar binnen, maar moeten eerst plastic helmen afhalen. Een veiligheidsmaatregel, omdat er veel steigers zijn ter reparatie of ter verdere verfraaiing. Het is werkelijk een esthetisch genot. Alle symbolische bedoelingen van relaties tussen mens en het universum (vader, moeder, aarde, lucht, zon, maan en sterren) laten me eigenlijk koud. Je moet gewoon rondlopen en genieten van het geheel, maar vooral van alle details. Niet veel later realiseer ik me dat ik al tachtig foto’s heb gemaakt. Ik vind het genoeg.